Telc B2 Sınavı- Çalışma Önerileri ve Sınav Formatı

 

Sınav hakkında bilgi vermeye geçmeden önce kısaca kendi sürecimden bahsetmek istiyorum. MEB-YLSY bursiyeri olarak İsviçre’de yüksek lisans yapmaya hak kazandıktan sonra üniversite ve alan araştırmalarına başladım. Araştırmalarım neticesinde benim çalışmak istediğim programların çoğunun eğitim dilinin Almanca olduğunu fark ettim. “Yeni bir dil öğrenmek? Öğrendiği o dilin Almanca olması?  Almanca tez yazmak? İsviçre’de İsviçre Almancası (Schweizerdeutsch) denilen garip bir lehçenin konuşulması? Bir yılda B2 sertifikası almak?” gibi üzerine düşünülesi pek çok soruya maruz kaldım. Ama yola bizi çıkaranın, bizim hesaplarımızın ötesinde vardır bir hesabı diyerek Mart-2021’de Almanca öğrenmeye başladım. Nihayetinde Şubat-2022’de Telc-B2 sınavına girdim ve elhamdülillah sertifikayı aldım. Şimdi ana hatlarıyla sınav formatından bahsedelim.


Nedir bu telc?

Sınav yazılı (Schriftliche Prüfung) ve sözlü (Mündliche Prüfung) olmak üzere iki kısımdan oluşur.  Yazılı kısım yaklaşık olarak 2 saat 20 dakika, sözlü kısım ise hazırlık aşamasıyla birlikte yaklaşık 35 dakika sürer.

 Yazılı kısım okuma, boşluk doldurma, dinleme ve yazma olmak üzere 4 kısımdan oluşur.
Daha anlaşılır olması açısından puan ve konu dağılımlarını aşağıdaki görsel üzerinden anlatmaya çalışayım:



1-Puan Dağılımı

A-Lesen:75

Teil 1: 5 soru =25 Puan

Teil 2: 10 soru=25 Puan

Teil 3: 5 soru =25 Puan

B-Sprachbausteine: 30

Teil 1: 10 soru = 15 Puan

Teil 2: 10 soru=15 Puan

C-Hören: 75

Teil 1: 5 soru =25 Puan

Teil 2: 10 soru=25 Puan

Teil 3: 5 soru =25 Puan

D-Schreiben: 45 Puan

E-Mündlich: 75

Teil 1: 25 puan

Teil 2: 25 Puan

Teil 3: 25 puan

Sınav toplamda 300 puan üzerinden hesaplanıyor. 300 üzerinden 180 alan sınavı geçmiş sayılıyor. Ancak yazılı ve sözlü kısımların kendi içerlerinde minimum puanları var. Sözlü kısımdan geçmek için 75 puan üzerinden min. 45, yazılı kısımdan geçmek için 225 puan üzerinden min. 135 puan alınmalı. Yani birisi –ki bu çokça yaşanır- sözlü sınavdan yeterli puanı alarak geçebilir ve yazılı kısımdan kalabilir. Bu durumda bir dahaki sefere yalnızca yazılı kısımdan sınava girerek gerekli puanı almaya çalışır. Yani birinden geçip diğerinden kalınca her iki kısım için yeniden sınava girilmiyor. Yalnızca başarısız olunan kısım için sınava girmek yeterli (1 yıl içerisinde sınava tekrar girildiği takdirde). Bu benim için sınava çalışırken çok rahatlatıcı bir bilgi olmuştu :)

2-İçerik

Schriftliche Prüfung

Lesen-1: 5 metin ve 10 başlık verilir. Başlıkların doğru metinler ile eşleştirilmesi istenir. İlk okuyuşta bir metin için birden fazla başlık uygun gibi görünebilir. Bunun için ilk okumada mümkün başlıklardan bir kaçını metinin yanına not edilebilir. İkinci okumada ise en uygun başlık bulunarak diğer ihtimaller elenebilir. Okumanın tüm kısımlarında olduğu gibi bu kısımda da anahtar kelimeye odaklanmak kurtarıcı olabilir.

Lesen-2:  Genelde bilimsel bir makaleden alınmış bir sayfalık bir yazı verilir ve bu yazıyla ilgili 5 soru sorulur. Sorular genelde metindeki akışın sırasıyla gelir. Önce soruları okuyup anahtar kelimeler belirlenirse, metni okurken odak anahtar kelimeler daha rahat tespit edilebilir.

Lesen-3: 10 kişi ve 12 ilan verilir. Kişilerin ihtiyaçlarına göre ilanlar ile eleştirilir. Bazı durumlarda bir kişiye birden fazla ilan uyuyor gibi görünebilir. Ama muhakkak küçük bir nüans vardır. Örneğin verilen kişi Türkiye’nin tarihi hakkında bilgi alacağı bir kaynak arıyordur ama ilanda Türkiye’deki tarihi yerlere yapılacak olan bir gezi programından bahsediliyordur. Bu durumda kelimeler birbirine çok yakın olduğu için ilanının, söz konusu kişiye uygun olduğu düşünülebilir. Ancak bu doğru değildir.

Ayrıca her kişi için muhakkak uygun bir ilan bulmak zorunda değiliz. Genelde ikisi için “X” i işaretlemek zorunda kalırız. Yani bu kişiler için uygun ilan yoktur.

Sprachbausteine-1: Bir metin verilir ve metinde 10 boşluk bırakılır. Her boşluk için –test usulü- üç seçenek verilir. Önündeki- arkasındaki kelimeye bakarak boşluğa gelecek kelimeyle ilgili fikir yürütebilir. İkinci kısma göre nispeten daha kolaydır.

Sprachbausteine-2: Yine 10 kelimesi eksik olan bir metin verilir. Ancak bu sefer aşağıda karma bir şekilde 15 kelime vardır. Yine boşluktan önceki –sonraki kelimelere bakarak mantık yürütülebilir. Örneğin bu boşluğa fiil gerekiyor, präposition gerekiyor gibi ayrımlar yaparak ihtimaller düşürülebilir.

Hören-1: 5 sorudan oluşur. Bir haber yayınından kesitler verilerek doğru/yanlış olarak işaretlememiz istenir. Dinleme başlamadan önce 30 saniye okuma süresi verilir. Hızlıca anahtar kelimeler işaretlenirse dinlemede odak kelimelere yoğunlaşabiliriz.

Hören-2: 10 sorudan oluşur. D/Y olarak işaretlememiz istenir. Dinleme başlamadan önce 60 saniye okuma süresi verilir. Genelde herhangi bir konunun ehli olan kimseyle spesifik bir meselede röportaj/mülakat tarzı bir konuşma yapılır.

Hören-3: 5 sorudan oluşur. Çeşitli ilanlar verilerek D/Y olarak işaretlememiz istenir.

Schreiben: Genelde Bitte um Informationen ve Beschwerde olmak üzere iki ayrı konu verilir. Yani ya bir konuda bilgi istemeniz yahut bir mesele hakkında şikâyette bulunmanız gerekir. Önceden mektup formatı daha yaygınmış ama şuan daha çok mail yazılması isteniyor. En az 150 kelimeden oluşmalı. Gerekli kalıplar ezberlendiğinde zaten yaklaşık 100 kelime sınava girmeden önce hazır olmuş oluyor.

Mündliche Prüfung

Sözlü kısmına geçmeden önce yaklaşık 15 dakika hazırlanma süresi veriliyor. Bu sürede ezberinizdeki anahtar kelimeleri kâğıda not ederseniz unutma ihtimalinizi düşürmüş olursunuz.  

Mündlich- Giriş: Girişte puan değeri olmayan bir kendini tanıtma/tanışma konuşması yapman isteniyor. Partnerini dinleyip kendisiyle ilgili bir soru sormanda istenebilir.  

Mündlich-1: Kitap, film, gezi gibi sizde etki uyandırmış bir konuda sunum yapmanız gerekiyor. Gramer bilginizi gösteren kalıplar ve iyi kelimeler ile akıcı bir metin hazırlayıp sınavdan önce ezberlerseniz bu bölümden iyi bir puan alabilirsiniz.

Mündlich-2: Genelde toplumsal yahut bilimsel bir konu hakkında bir metin verilerek bu konu hakkında partnerinizle tartışmanız istenir. Genel anlamıyla “Diskussion” kalıpları önceden ezberlenirse metin tam anlamıyla anlaşılmasa bile bir tartışma ortaya konulabilir.

Mündlich-3: Partnerinizle birlikte bir şeyler planlamanız istenir. Bu bazen bir gezi, bazen bir doğum günü bazense bir seminer olabilir. Konular ne kadar çeşitlenirse çeşitlensin genel diyalog cümleleri bilindiği takdirde bir zorluk yaşanmayacağını ümit ediyorum.

3-Kaynak Tavsiyelerim:

Lesen:

Öncelikle şunu söyleyeyim ne bulursanız okuyun :) Sınavın hangi kısmı olursa olsun iş bir yerde yine okumaya dayanıyor. O yüzden okumanızı mümkün mertebe iyi tutmaya çalışın.

1-Klett yayınlarının “Mit Erfolg zu telc Deutsch B2” kitabı sınava yönelik metinler içeriyor. Ayrıca kitapta gramer alıştırmaları ve örnek sınavlarda bulunuyor. Kitabı muhakkak tavsiye ediyorum.

2- https://lingua.com/de/deutsch/lesen/

3-https://www.bild.de/

4- https://www.spiegel.de/

5- https://www.nationalgeographic.de/

Sprachbausteine:

https://www.youtube.com/watch?v=IFheYQFRsd8&list=RDQMlUZo_jnTINo&index=1

https://www.youtube.com/watch?v=MiFQvbH3VpE

Hören:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLTxrGdxaAR8pYO1qod0cybhPC-ZIgj92y

Schreiben:

https://www.youtube.com/watch?v=JvinO8FdbzE&t=1012s

https://www.youtube.com/watch?v=a-nA_eE_4wk

Mündlich:

Teil-1: https://www.youtube.com/watch?v=gyuSxEmFNQY&t=406s

https://www.youtube.com/watch?v=eDc7EBpYkAc&t=678s

https://www.youtube.com/watch?v=m7FRkm3arck

Teil-2

https://www.youtube.com/watch?v=LvqTR8IokSo&t=268s

https://www.youtube.com/watch?v=xFZetP1OIw0&t=1043s

https://www.youtube.com/watch?v=6t6-xYEQWa0

Teil 3

https://www.youtube.com/watch?v=0yfWqAjOeQ0&t=921s

Örnek konuşma sınavı:

https://www.youtube.com/watch?v=wes5votY2P4&t=63s


Ufak da olsa bir yardımımız dokunduysa, ne mutlu bize. Dualarda buluşalım...😇

Yorumlar

Yorum Gönder