Sınav hakkında bilgi vermeye geçmeden önce kısaca kendi sürecimden bahsetmek istiyorum. MEB-YLSY bursiyeri olarak İsviçre’de yüksek lisans yapmaya hak kazandıktan sonra üniversite ve alan araştırmalarına başladım. Araştırmalarım neticesinde benim çalışmak istediğim programların çoğunun eğitim dilinin Almanca olduğunu fark ettim. “Yeni bir dil öğrenmek? Öğrendiği o dilin Almanca olması? Almanca tez yazmak? İsviçre’de İsviçre Almancası (Schweizerdeutsch) denilen garip bir lehçenin konuşulması? Bir yılda B2 sertifikası almak?” gibi üzerine düşünülesi pek çok soruya maruz kaldım. Ama yola bizi çıkaranın, bizim hesaplarımızın ötesinde vardır bir hesabı diyerek Mart-2021’de Almanca öğrenmeye başladım. Nihayetinde Şubat-2022’de Telc-B2 sınavına girdim ve elhamdülillah sertifikayı aldım. Şimdi ana hatlarıyla sınav formatından bahsedelim.
Nedir bu telc?
Sınav yazılı
(Schriftliche Prüfung) ve sözlü (Mündliche Prüfung) olmak üzere iki kısımdan
oluşur. Yazılı kısım yaklaşık olarak 2
saat 20 dakika, sözlü kısım ise hazırlık aşamasıyla birlikte yaklaşık 35 dakika
sürer.
Yazılı kısım okuma, boşluk doldurma, dinleme
ve yazma olmak üzere 4 kısımdan oluşur.
Daha anlaşılır olması açısından puan ve konu dağılımlarını aşağıdaki görsel
üzerinden anlatmaya çalışayım:
1-Puan Dağılımı
A-Lesen:75
Teil 1: 5 soru =25 Puan
Teil 2: 10 soru=25 Puan
Teil 3: 5 soru =25 Puan
B-Sprachbausteine: 30
Teil 1: 10 soru = 15 Puan
Teil 2: 10 soru=15 Puan
C-Hören: 75
Teil 1: 5 soru =25 Puan
Teil 2: 10 soru=25 Puan
Teil 3: 5 soru =25 Puan
D-Schreiben: 45 Puan
E-Mündlich: 75
Teil 1: 25 puan
Teil 2: 25 Puan
Teil 3: 25 puan
Sınav toplamda 300
puan üzerinden hesaplanıyor. 300 üzerinden 180 alan sınavı geçmiş
sayılıyor. Ancak yazılı ve sözlü kısımların kendi içerlerinde minimum puanları
var. Sözlü kısımdan geçmek için 75 puan üzerinden min. 45, yazılı kısımdan
geçmek için 225 puan üzerinden min. 135 puan alınmalı. Yani birisi –ki bu çokça
yaşanır- sözlü sınavdan yeterli puanı alarak geçebilir ve yazılı kısımdan
kalabilir. Bu durumda bir dahaki sefere yalnızca yazılı kısımdan sınava girerek
gerekli puanı almaya çalışır. Yani birinden geçip diğerinden kalınca her iki
kısım için yeniden sınava girilmiyor. Yalnızca başarısız olunan kısım için
sınava girmek yeterli (1 yıl içerisinde sınava tekrar girildiği takdirde). Bu benim için sınava çalışırken çok rahatlatıcı bir
bilgi olmuştu :)
2-İçerik
Schriftliche Prüfung
Lesen-1: 5 metin ve 10 başlık verilir. Başlıkların
doğru metinler ile eşleştirilmesi istenir. İlk okuyuşta bir metin için birden
fazla başlık uygun gibi görünebilir. Bunun için ilk okumada mümkün başlıklardan
bir kaçını metinin yanına not edilebilir. İkinci okumada ise en uygun başlık
bulunarak diğer ihtimaller elenebilir. Okumanın tüm kısımlarında olduğu gibi bu
kısımda da anahtar kelimeye odaklanmak kurtarıcı olabilir.
Lesen-2: Genelde bilimsel bir makaleden alınmış bir sayfalık bir yazı verilir ve bu
yazıyla ilgili 5 soru sorulur. Sorular genelde metindeki akışın sırasıyla
gelir. Önce soruları okuyup anahtar kelimeler belirlenirse, metni okurken odak
anahtar kelimeler daha rahat tespit edilebilir.
Lesen-3: 10 kişi ve 12 ilan verilir. Kişilerin
ihtiyaçlarına göre ilanlar ile eleştirilir. Bazı durumlarda bir kişiye birden
fazla ilan uyuyor gibi görünebilir. Ama muhakkak küçük bir nüans vardır.
Örneğin verilen kişi Türkiye’nin tarihi hakkında bilgi alacağı bir kaynak
arıyordur ama ilanda Türkiye’deki tarihi yerlere yapılacak olan bir gezi
programından bahsediliyordur. Bu durumda kelimeler birbirine çok yakın olduğu
için ilanının, söz konusu kişiye uygun olduğu düşünülebilir. Ancak bu doğru
değildir.
Ayrıca her kişi
için muhakkak uygun bir ilan bulmak zorunda değiliz. Genelde ikisi için “X” i
işaretlemek zorunda kalırız. Yani bu kişiler için uygun ilan yoktur.
Sprachbausteine-1:
Bir metin verilir ve
metinde 10 boşluk bırakılır. Her boşluk için –test usulü- üç seçenek verilir.
Önündeki- arkasındaki kelimeye bakarak boşluğa gelecek kelimeyle ilgili fikir
yürütebilir. İkinci kısma göre nispeten daha kolaydır.
Sprachbausteine-2: Yine 10 kelimesi eksik olan bir metin
verilir. Ancak bu sefer aşağıda karma bir şekilde 15 kelime vardır. Yine
boşluktan önceki –sonraki kelimelere bakarak mantık yürütülebilir. Örneğin bu
boşluğa fiil gerekiyor, präposition gerekiyor gibi ayrımlar yaparak ihtimaller
düşürülebilir.
Hören-1: 5 sorudan oluşur. Bir haber yayınından
kesitler verilerek doğru/yanlış olarak işaretlememiz istenir. Dinleme
başlamadan önce 30 saniye okuma süresi verilir. Hızlıca anahtar kelimeler
işaretlenirse dinlemede odak kelimelere yoğunlaşabiliriz.
Hören-2: 10 sorudan oluşur. D/Y olarak
işaretlememiz istenir. Dinleme başlamadan önce 60 saniye okuma süresi verilir. Genelde
herhangi bir konunun ehli olan kimseyle spesifik bir meselede röportaj/mülakat
tarzı bir konuşma yapılır.
Hören-3: 5 sorudan oluşur. Çeşitli ilanlar
verilerek D/Y olarak işaretlememiz istenir.
Schreiben: Genelde Bitte um Informationen ve
Beschwerde olmak üzere iki ayrı konu verilir. Yani ya bir konuda bilgi
istemeniz yahut bir mesele hakkında şikâyette bulunmanız gerekir. Önceden
mektup formatı daha yaygınmış ama şuan daha çok mail yazılması isteniyor. En az
150 kelimeden oluşmalı. Gerekli kalıplar ezberlendiğinde zaten yaklaşık 100
kelime sınava girmeden önce hazır olmuş oluyor.
Mündliche Prüfung
Sözlü kısmına
geçmeden önce yaklaşık 15 dakika hazırlanma süresi veriliyor. Bu sürede
ezberinizdeki anahtar kelimeleri kâğıda not ederseniz unutma ihtimalinizi
düşürmüş olursunuz.
Mündlich-
Giriş: Girişte puan
değeri olmayan bir kendini tanıtma/tanışma konuşması yapman isteniyor.
Partnerini dinleyip kendisiyle ilgili bir soru sormanda istenebilir.
Mündlich-1: Kitap, film, gezi gibi sizde etki
uyandırmış bir konuda sunum yapmanız gerekiyor. Gramer bilginizi gösteren kalıplar ve iyi
kelimeler ile akıcı bir metin hazırlayıp sınavdan önce
ezberlerseniz bu bölümden iyi bir puan alabilirsiniz.
Mündlich-2: Genelde toplumsal yahut bilimsel bir konu
hakkında bir metin verilerek bu konu hakkında partnerinizle tartışmanız istenir.
Genel anlamıyla “Diskussion” kalıpları önceden ezberlenirse metin tam anlamıyla
anlaşılmasa bile bir tartışma ortaya konulabilir.
Mündlich-3: Partnerinizle birlikte bir şeyler
planlamanız istenir. Bu bazen bir gezi, bazen bir doğum günü bazense bir
seminer olabilir. Konular ne kadar çeşitlenirse çeşitlensin genel diyalog
cümleleri bilindiği takdirde bir zorluk yaşanmayacağını ümit ediyorum.
3-Kaynak Tavsiyelerim:
Lesen:
Öncelikle şunu
söyleyeyim ne bulursanız okuyun :) Sınavın hangi kısmı olursa olsun iş bir
yerde yine okumaya dayanıyor. O yüzden okumanızı mümkün mertebe iyi tutmaya
çalışın.
1-Klett
yayınlarının “Mit Erfolg zu telc Deutsch B2” kitabı sınava yönelik metinler
içeriyor. Ayrıca kitapta gramer alıştırmaları ve örnek sınavlarda bulunuyor.
Kitabı muhakkak tavsiye ediyorum.
2- https://lingua.com/de/deutsch/lesen/
5- https://www.nationalgeographic.de/
Sprachbausteine:
https://www.youtube.com/watch?v=IFheYQFRsd8&list=RDQMlUZo_jnTINo&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=MiFQvbH3VpE
Hören:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLTxrGdxaAR8pYO1qod0cybhPC-ZIgj92y
Schreiben:
https://www.youtube.com/watch?v=JvinO8FdbzE&t=1012s
https://www.youtube.com/watch?v=a-nA_eE_4wk
Mündlich:
Teil-1: https://www.youtube.com/watch?v=gyuSxEmFNQY&t=406s
https://www.youtube.com/watch?v=eDc7EBpYkAc&t=678s
https://www.youtube.com/watch?v=m7FRkm3arck
Teil-2
https://www.youtube.com/watch?v=LvqTR8IokSo&t=268s
https://www.youtube.com/watch?v=xFZetP1OIw0&t=1043s
https://www.youtube.com/watch?v=6t6-xYEQWa0
Teil 3
https://www.youtube.com/watch?v=0yfWqAjOeQ0&t=921s
Örnek konuşma
sınavı:
https://www.youtube.com/watch?v=wes5votY2P4&t=63s
Ufak da olsa bir yardımımız dokunduysa, ne mutlu bize. Dualarda buluşalım...😇
Çok teşekkürler.
YanıtlaSil